آقای شهردار مراقب باشید شما را رنگ نکنند؟؟؟
قاسم خوش سیما
مدت زیادی از انتصاب شهردار جدید زادگاهمان صومعه سرا نمی گذرد.زمان کوتاهی که اگر با انصاف بنویسم باید رگه هایی از زندگی و زنده بودن را در شهرداری ببینیم.کارهایی مانند دست کشیدن به شاخ وبرگ درختان کهنسال ،مرمت قسمتی از پیاده روها و ترمیم موزائیک فرش آنها،تنگ و گشاد کردن میدانها، رنگ آمیزی جدولها و کارهایی از این دست که نشان میدهد خون تازه ای در رگ شهرداری به جریان افتاده است و میتوان به زنده ماندنش امیدوار گردید.
در پس این نیمچه آغاز زندگی در شهر، لازمست دقت و رصد نحوه انجام هر عملیات عمرانی نیز با نظارت و وسواس بیشتری صورت پذیرد. نظارت بیشتر تیم عمرانی جناب شهردار، که خدای ناکرده دقت و سلامت هیچ کاری فدای سرعت آن نشود و مانند تعدادی از پروژهای عمرانی دولت گذشته،کم کیفیت، پر هزینه و کم راندمان مدیریت نگردد.
در روزهای سخت اقتصاد کشور و در همین راستا حتما از سختی انجام کار عمرانی مطلع هستیم و می دانیم انجام کار خصوصا در بخش های فانتزی و زیبا سازی، مورد هجوم توجیهات اقتصادی نهادهای مالی اداری قرار می گیرد اما مجموعه شهرداری صومعه سرا در همین روزهای سخت اقتصادی در گوشه هایی از شهر دست به زیباسازی محیط شهری زده است و این کارها از دید مردم پنهان نخواهد ماند و شدیدا قابل تقدیر است اما هیچکدام از این مسائل دلیل آن نخواهد شد تا چشم بر روی اهمال کاری های نظارتی ببندیم.
وسعت یکی از میدانهای شهر در مقابل بانک ملی شعبه مرکزی کوچکتر از قبل شده و ظاهرا ترافیک آنجا روانتر و محل پارک چند خودرو هم فراهم شده، اما علت چیست که کار ساختن این میدان از آخر به اول انجام میشود و این سوال مهمی است که طی مراحل ساختن این میدان، ذهن بشریت را متوجه خود نموده است.
اکنون سوال پیش روی برای تمام ارشیتکت های بنام و تراز اول دنیا این است که این چه روش جدیدی در دنیای ساختمان است که کار ساختن یک سازه از آخر به اول صورت گیرد.
مراحل ساختن این میدان عبارت از آن بوده است که پس از دور چینی ابتدایی با سنگ جدول، بلافاصله سنگهای آن رنگ آمیزی شد.رنگ آمیزی تقریبا بد سلیقه و تکرای مربوط به عصر " تبر" که به با بدترین نوع ممکن بر روی سنگ های گل گرفته انجام گردید.سنگهایی که نه شستشوی درستی روی آنها صورت گرفت و نه سمباده و زیر سازی مناسب و نه هیچ چیز دیگر.
پس از رنگ آمیزی که در تمام کره زمین پایانی ترین قسمت کار هر سازه ساختمانی است، شاهد آنیم که رفته رفته مابقی کارها در حال انجام است.خاکریزی داخل محوطه میدان در باد و باران و دیگر مراحل که عقب عقبکی در حال پیشرفت است و خود بخوانید چه بر سر آن رنگ آمیزی ابتدایی آمده است که روز اول انجام شده بود.
به سوی دیگر شهر می رویم.
بلوار .... و رنگ آمیزی این بلوار بلند بالا در حال انجام است و گویی دقتی در کار کارگران این قسمت نیز نیست، چون اینجا نیز هیچ نوع سمباده کاری و زیر سازی بر روی کار انجام نمی شود در حالیکه چنین کار مرسومی را در بسیاری از شهرها دیده ام. حال سوال اینجاست چرا برای کاری که پولش از جیب مردم پرداخت میشود اینگونه سهل انگاری در نظارت باشد و مگر آن کارگر زحمتکش مزد واقعی نمیگیرد که چنین کار ضعیفی تحویل مردم می دهد؟
در کنار رنگ آمیزی جدول ها که بر روی خاک آن انجام می شود باید بگوئیم رنگ آمیزی،ویترین کارهای عمرانی، خصوصا در بخش زیبا سازی محیط و المانهای شهری است و آنجاست که میزان سلیقه و زیبا شناختی متولیان مجموعه برای مردم هویدا میشود.یادمان نرود ما در یکی از مستعد ترین جلگه های جهان زندگی می کنیم اما متاسفانه نسبت به متریالهای طبیعی موجود، شهر چندان زیبایی نداریم و همه آنچه از زشتی نمادهای شهری می بینیم جملگی بی سلیقگی های متولیان شهر از سال 1332 هجری شمسی تاکنون بوده است.شهری که اگر متولیان زیبا سلیقه ای داشته باشد میتواند در کنار پرده سرا و قلیان سرای کنونی به یک گلسرا، فرهنگ سرا و سوما سرایی (سوما سرار – شهر سوسوی زیبای ماه ) تبدیل شود و بجای رنگ پاشیدن میتوان بر بسیاری از نمادهای شهری، گل و گلدان تعبیه نمود و البته مردم نیز حمایت همه جانبه از کار زیبا، خوب و شفاف خواهند داشت و چنانچه کاری به دلشان بنشیند از هیچ کمک مادی و معنوی نیز دریغ نخواهند کرد.
در پایان لازمست مجددا اشاره نمائیم عملکرد شهردار جدید صومعه سرا باتوجه به رخوت سنوات ماضی ـ در این دستگاه ـ قابل قبول است، اما این به آن معنا نیست که این مجموعه مردم نهاد از پرداختن به توسعه همه جانبه شهر غافل بماند و انتظار می رود شهردار محترم به مشکلات کلانتر نظیر سد معبر،پل میکانیزه عابر پیاده،اجرای سامانه های اطلاع رسانی هوشمند اجتماعی با همشهریان،حمل میکانیزه زباله،ایجاد مکانهای فرهنگی مانند سالن تئاتر و سینما،ترمیم آسفالت کوچه ها و خیابانها،نظافت مداوم کوچه ها،ایجاد سرویسهای بهداشتی مناسب و مسائلی از این دست نیز بپردازد و اگر هم قرار است جایی رنگ شود قبلا دستی به آن تابلو بکشیم و چیزهایی را " تابلو" رنگ نکنیم چون آنوقت است که خواهند گفت جایی را رنگ نکردده ایم بلکه " رنگمان " کرده اند.
برای قومی که با یک عطسه از هدف خود منصرف می شود پیشرفت فقط یک " توهم " است.